METSÄNOMISTAJAT
6 1. Perehdy puukaupan tekemiseen / Tiedä mitä sovit ja mitä allekirjoitat Puukaupan kauppakirja eli hak- kuusopimus pistää helposti metsän- omistajan pään pyörälle. Vasta kun tietää, mihin ruutuun rasti kannattaa paperissa laittaa, voi puukaupassa onnistua. ”Hyvän puukaupan tekeminen ei ole kovin helppoa. Se vaatii myyjältä tietotaitoa ja viitseliäisyyttä perehtyä haastaviin sekä osin vaikeisiinkin asi- oihin”, myöntää MTK:n kenttäpääl- likkö Pauli Rintala . Puukauppaosaamista on kokeneen- kin puunmyyjän syytä aika ajoin päi- vittää. Asiat ja termit sekä sovittavien asioiden sisältö eivät enää välttämättä tarkoita samaa kuin vuosikymmen sitten, Rintala huomauttaa. Puukaupassa on kaiken kaikkiaan syytä olla tarkkana, sillä siihen si- sältyy monia erilaisia taloudelliseen lopputulokseen vaikuttavia seikkoja. Asioista sovitaan kauppakirjassa, sen jälkeen vain valvotaan, että asiat teh- dään sovitusti. Puunmyynti on se, millä tili teh- dään. Onnistunut puukauppa ratkai- see lopulta koko metsätalouden kan- nattavuuden. 2. Mieti etukäteen omista lähtö- kohdistasi, mitä ja milloin myyt Metsänomistajan on syytä harkita tarkkaan, mitä hän milloinkin myy, sillä kysyntä vaihtelee melkoisesti eri puutavaralajien välillä vuosittain ja myös vuoden aikana. Tilanteet vaih- televat nopeasti niin ostajittain kuin paikkakunnittainkin. Jos metsän- omistajalla on valinnanvaraa, kannat- taa hänen myydä sitä puutavaralajia, jolle on parhaiten kysyntää. ”Tällä hetkellä koko maassa on hyvin kysyntää lähes kaikenlaisille leimikoille. Ja kysynnän ennustetaan edelleen paranevan loppuvuotta koh- den, kun puunkäyttö kasvaa tehtyjen investointien seurauksena”, Rintala sanoo. Harvennushakkuut kannattaa aina hoitaa ajallaan, jotta puusto säilyy kasvukykyisenä ja elinvoimaisena. Metsänomistajan kannattaa seurata ja arvioida kulloistakin teollisuuden yleistä puuntarvetta esimerkiksi seu- raamalla uutisointia metsäteollisuu- den vientimarkkinoista tai lukemalla alan suhdanne-ennusteita. Ehkä kui- tenkin kaikkein parhaimman paikal- lisen ajankohtaistilanteen saa oman metsänhoitoyhdistyksen kautta, oman mhy:n www-sivuilta, uutiskir- jeistä tai mhy:n jäsenlehdestä. 3. Kilpailuta aina puukauppasi Puunmyyjän tulee aina pyytää tar- joukset kaikilta puunostajilta. Asioi- minen vain yhden ja saman ostajan kanssa ei yleensä koskaan tuo parasta taloudellista lopputulosta metsän- omistajalle. Myös metsänhoitoyh- distyksen korjuupalvelu kannattaa muistaa yhtenä vaihtoehtona. Tällöin puut myydään hankintakaupalla, jos- ta vähennetään korjuukustannukset ja metsänomistajalle tilitetään kanto- rahatulo pystykaupan tapaan. ”Kilpailuttamisesta puhutaan aivan liian vähän. Sitä ei voi koskaan koros- taa liikaa. Yksittäinen metsänomistaja voi vaikuttaa puun hintaan vain siten, että kilpailuttaa aina kaikki puuerät”, Rintala sanoo. Kilpailuttaminen on- kin ainoa tapa pitää puunhinta mah- dollisimman hyvänä. Monesti ei kannata yhdistää har- vennus- ja uudistushakkuuta samaan kauppaan. Puukauppa saattaa myös kannattaa pilkkoa osiin, jotta leimi- kosta saa maksimimäärän tarjouksia. Sahateollisuuden tavoitteena ei ole ostaa ja korjata kuitupuuta. Sen vuok- si sahat eivät välttämättä tee tarjousta ollenkaan, jos kuitupuuta ja pieniko- koista harvennuspuuta leimikossa eli myyntierässä on valtaosa. Myös todella suuren puukaupan jakaminen osiin lisää usein tarjousten määrää ja kilpailua. 4. Kiinnitä huomiota katkontaan ”Tarjousten vertailu on suomalaisen puukaupan kulmakivi”, sanooMTK:n kenttäpäällikkö Pauli Rintala. ”Osta- jat mieluummin vähättelevät tarjous- ten vertailun merkitystä kuin korosta- vat sitä. Se on kuitenkin puukaupan ehdottomasti tärkein elementti. Run- kojen katkonnalla eri puutavarala- jeiksi on tavallisesti kaikkein suurin vaikutus lopputulokseen ja metsän- omistajan saamaan rahamäärään. Eri ostajien väliset katkonnasta johtuvat erot ovat selvästi suurempia kuin eri ostajien tarjoamat hinnan erot. Met- sänomistajan pitääkin pystyä arvioi- maan hakkuusta tulevien puutava- ralajien määrät ja osuudet etukäteen. Metsänomistaja: Näin onnistut puukaupassa Fakta: Onnistunut puukauppa ratkai- see lopulta kokometsätalouden kan- nattavuuden. Tulojen maksimointi on kaiken a ja o. Kustannusten mini- mointi on toki tärkeää, mutta tulojen maksimointi on todellisuudessa jopa kymmenen kertaa tärkeämpää. Pauli Rintala / kenttäpäällikkö / MTK Metsälinja
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=