METSÄNOMISTAJAT

14 EDUNVALVONTA Metsien monimuotoisuutta vapaaehtoisella suojelulla ja luonnonhoidolla Hannu Ripatti | kenttäpäällikkö | MTK Metsänomistajat Keskustelu luonnon monimuotoisuudesta ja suojelusta on viime vuosina käynyt vilkkaana. Esillä ovat olleet etenkin Euroopan unionin ympäristötavoitteet. Kotimaassa luonnonsuojelulain uudistus saatiin juuri maaliin. Juuri nyt on lausunnolla Suomen kansallinen monimuotoisuusstrategia, jossa esitetään metsien suojelun lisäämistä. Viimeisimpien tietojen mukaan eri tiukkuusasteisesti on suojeltu Suomessa yhteensä 13 %metsäpinta-alasta. Samojen tietojen mukaan täysin metsätalouden ulkopuolella on 10 % Suomen metsäpinta-alasta (LUKE 3.11.2022). Euroopan Unionin tiukimman suojelun mukaisista metsistä yli puolet on Suomessa. Metsien luonnon monimuotoisuustyö on ekotehokasta Vapaaehtoisen METSO-ohjelman suojelua on kritisoitu. Tehdyn väliraportin mukaan pysyvän ja määräaikaisen METSO suojelun ”ekoteho” lähentelee kuitenkin jopa kansallispuistoja. Tämä käy ilmi METSO väliarviosta, kun tarkastellaan suojelukohteiden luontoarvoja ja niiden kytkeytyvyyttä (METSO väliarvio Kotiaho et.al 2019). Metsälehdessä 21.12.2022 oli artikkeli, jossa kerrottiin Lontoon luonnonhistoriallisen museon laskemasta biodiversiteetti-indeksistä (BII). Sen mukaan Suomen luonto on toiseksi parhaiten säilynyt kaikista EU-maista. Artikkelissa todetaan, että korkea indeksiluku kertoo luonnon olevan monimuotoista ja että ekosysteemit toimivat hyvin. Artikkeli antaa vähintään osviittaa siitä, että Suomessa on tehty oikein asioita luonnon monimuotoisuuden suhteen ja niitä pitää jatkaa. Metsänomistajat arvostavat vapaaehtoisuutta Luonnonsuojelua tehdään lakisääteisten menettelyjen lisäksi vapaaehtoisin keinoin METSO- ja Helmi-ohjelmilla. METSO-ohjelman tavoitteesta on noin 90 % saavutettu. Helmi-ohjelma on alussa. Monimuotoisuuden huomioiminen on osa tämän päivän metsänhoitoa mm. metsien sertifioinnin ja metsänhoitosuositusten mukaisesti. Metsänhoitoyhdistyksestä saa näihin neuvoja ja apuja. MTK laati muutama vuosi sitten Luonnon monimuotoisuusohjelman, joka on edelleen ajantasainen. Meneillään on tiekarttatyö ratkaisuista luonnon monimuotoisuuden eduksi. Viime kesänä MTK avasi palvelun vapaaehtoisille luontoarvomarkkinoille, Luontoarvot.fi-sivuston. Palvelu edistää metsänomistajien, yrityksien ja yhteisöjen sekä kansalaisten mahdollisuuksia parantaa luonnon monimuotoisuuden tilaa. Metsäpolitiikka kuuluu kansalliseen päätöksentekoon EU pyrkii jaetun lainsäädäntövallan aloilla eli esimerkiksi ympäristö- ja energia-asioiden kautta vaikuttamaan metsäpolitiikkaan. Ympäristöä koskevat säädös- ja strategiavalmistelut ovat työllistäneet edunvalvontakoneistoa valtavasti. Kestävän rahoituksen taksonomian luontokriteerit ovat jäsenmaiden kuultavana. MTK on vaatinut työryhmän esitystä hylättäväksi ja esittänyt vaihtoehtoisen mallin. Ennallistamisasetuksen käsittely EU-parlamentissa ja neuvostossa on meneillään. MTK oli aktiivisesti vaikuttamassa Suomen kannan muodostamiseen ja jatkaa edunvalvontaa myös EU-tasolla. Merkittäviä muutoksia kansallisen metsäpolitiikan huomioimiseksi ja kustannusten merkittäväksi kohtuullistamiseksi tarvitaan. EU:n kestävän rahoituksen taksonomiassa on kyse siitä, millä ehdoilla maa- ja metsätalous luetaan kestäviksi rahoituskohteiksi. Vaikka vaatimukset eivät useinkaan suoranaisesti kohdistuisi metsänomistajiin, vaikutuksia voi tulla välillisesti esim. puukaupan kautta. Uhkana on myös, että kriteereitä hyödynnettäisiin laajasti myös muualla. Esitettyjen luontokriteereiden mukaan metsistä tulisi jättää 20 % talouskäytön ulkopuolelle, vesistöille selvästi leveämmät suojavyöhykkeet, säästöpuiden ja lahopuun määrää lisättävä jne. Osa on päällekkäisiä sertifiointikriteerien kanssa. Ennallistamisasetuksen tavoitteena on parantaa heikentyneiden elinympäristöjen tilaa. Luontotyypeillä ennallistamistarvetta määritetään vertailemalla tilannetta vähintään 70 vuoden taakse. Ensivaiheessa tulisi ennallistaa vähintään 20 % unionin maa- ja merialueista vuoteen 2030 mennessä. Vapaaehtoisella suojelulla, ennallistamisella ja talousmetsien luonnonhoidolla voidaan saada paljon aikaiseksi, ja jo tähän mennessä tehty työ on huomioitava. Eri EU aloitteiden vaikutuksia metsätaloudelle on ollut vaikea arvioida tulkinnanvaraisuuksien, määritelmien ja vaikutusarvioiden puuttumisen ja eri esitysten yhteisvaikutusten vuoksi. Kansalliset vaikutusarviot ovat tarpeellisia kokonaisuuksien paremmassa hahmottamisessa. Asioiden keskeneräisyyden johdosta metsänomistajien huoli vaikutuksista on ymmärrettävää. Metsänomistajien on hyvä seurata asioiden kehittymistä. Metsien käytölle on edelleen jatkossakin tarvetta.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=