METSÄNOMISTAJAT

Metsän omistajat 10 Uuden tielinjan maa-alueen lunastuskokous pidettiin tam- mikuun alkupuolella, jonka jälkeen puunkorjuu päästiin aloittamaan. Tielinjan puuston korjuusta vastaa metsänhoitoyh- distys Etelä-Savo. Kevääseen mennessä 17 km tielinjaa ava- taan uuteen maastokäytävään. Kokonaisuutena urakan pituus on 23 km. Tielinjan leveys on keskimäärin 60 metriä ja ramp- pialueilla enemmän. Puumääräarvio on noin 20 000 m 3 . Korjuutyöt koskettavat noin 40 metsänomistajaa. Puus- toa korjataan kolmen korjuuket- jun voimin. Lisäksi energiapuun korjuussa on pari yrittäjää. Pien- puuston raivaus on menossa met- surien toimesta. Puut myydään yhteismyyntinä. Tukit ja kuidut lähtevät UPM:n, Versowoodin ja Misawan tehtaille. Puunkorjuun kulut maksaa Liikennevirasto, joten metsänomistajat saavat puista poikkeuksellisesti tienvar- si- eli ns. hankintahinnan. Tielinjan puuston korjuun työnjohdosta vastaavat met- säasiantuntijat Ari Teittinen ja Taina Kekkonen. Taina Kekko- nen kertoo, että tilaaja Liiken- nevirasto edellyttää korjuussa tavanomaista tarkempaa turval- lisuus- ja liikenteenohjaussuun- nittelua. Tämä näkyy muun muassa tieverkon alennettuina nopeusrajoituksina. Kaikki tie- linjalla työskentelevät yrittäjät ovat käyneet Tieturva 1-kurssin. Kekkonen on suorittanut lisäk- si Tieturva 2 -kurssin. Ennen töiden aloittamista yrittäjille pi- dettiin aloituspalaveri, jossa käy- tiin läpi mm. puunkorjuuseen ja työturvallisuuteen liittyvät asiat. Yksi tielinjalla urakoivista korjuuyrittäjistä on sulkavalai- nen Metsä-Mikkonen Oy. Täl- lä hetkellä urakka on menossa Mikkelin Rahulassa tulevan Ter- vasen eritasoliittymän kohdalla. Korjuuta tehdään neljän mie- hen voimin kahdessa vuorossa aamuvarhaisesta iltamyöhään. Syksyn sateiden jäljiltä maasto on paikoin pehmeää. Ajokonees- sa on telat koneen molemmilla teliakselistoissa. Takana on nor- maalia leveämmät ns. kantavat telat. Puuta tulee tienvarteen iso kuorma, levitettävä kuormatilan ansiosta puuta kulkee reilum- min, jos tila ja maaston kanta- vuus eivät rajoita. Tällä palstalla rajoitteita ei ollut kummankaan asian vuoksi. Tieuran raivaami- sessa on se etu, että mahdolliset maastojäljet peittyvät aikanaan tien alle. ”Yhdistyksen hommis- sa on oltu 18 vuotta, mutta tielinjan puuston korjuut ovat harvinaisia urakoita. Onneksi tuli juuri harjoiteltua Vekaran- salmen työmaalla”, kertoo Mik- konen. Vekaransalmen urakka saatiin päätökseen viime vuoden lopulla. Kuluvan talven aika- na puunkorjuuta tehdään myös Puumalasta Imatralle johtavan kantatie 62:n varressa. Petri Pajunen Ari Teittinen (oik) ja Taina Kekkonen vastaavat tielinjan puunkorjuun työnjohdosta. Medialle järjestetyn tiedotustilaisuuden yhteydessä ehdittiin poikkeuksellisesti nuotiomakkaran paistoon. Tielinjan puuston korjuuta. Kuvassa vasemmalta Heikki Mikkonen, RikuMikkonen, Jonas Kankkunen ja AkuMikkonen. Urakkaa tehdään kahdessa vuorossa. Misawan tukkeja täysi kuorma. Tielinja alkaa hahmottumaan. Tielinjan leveys on keskimäärin 60 metriä. Petri Pajunen Petri Pajunen Petri Pajunen Petri Pajunen Petri Pajunen Mikkoset tielinjan puunkorjuussa Vekaransalmen työmaalla Sulkavalla marraskuussa. Uuden valtatie 5:n linjaa avataan Valtatie 5:n uudella tielin- jalla ovat ensimmäisenä urakoimassa mhy Etelä- Savon puunkorjuuyrittäjät ja metsurit. Maanraken- nusurakoitsijat aloittavat työt huhtikuussa, joten puunkorjuun aikataulu on nopea. Uutta tietä pitkin ajetaan v. 2020. Jetro Matilainen

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=