METSÄNOMISTAJAT
5 Harvennukset ovat sujuneet tänä talvena hyvin. Monet puunostajat markkinoivat metsänomistajille pitkäaikaisia, yhte- nen ostajaan sitovia yhteistyö/kump- panuussopimuksia. Nämä ovat hyviä erityisesti ostajan näkökulmasta, kos- ka sopimusasiakkaiden kanssa puun- hintaan ja tukinkatkontaan liittyvää ostokilpailua ei tarvitse käydä. Mones- ti mietinkin, miksi jotkut haluavat luo- pua kilpailuttamisesta, ns. ”vastapuo- len” eduksi. Toki jokaisella on oikeus toimia, miten parhaakseen näkee. Tarjouksissa on isojakin eroja Onneksi yleisin leimikoiden myyn- timalli perustuu edelleen kilpailutta- miseen. Puukaupan kilpailuttamisella varmistetaan, että myyjälle tulevat tar- jolle parhaat mahdolliset puukaupan ehdot eri leimikkotyypeistä ja kaikis- sa markkinatilanteissa. Puukaupoissa ostajien välistä vaihtelua on ostotar- peiden ja hintojen lisäksi, tukinkat- konnassa, maksuaikatauluissa sekä yleisissä sopimusehdoissa. Kun pääs- tään valitsemaan tarjousten joukosta parasta, merkitsee se suoraan lisäeu- roja metsänomistajan pussiin. Puun markkinahinta vahvistuu Kilpailuttaminen on tärkeää sekä yksittäistä kauppaa että yksityismet- sätalouden tulevaisuutta ajatellen. Nykyinen kilpailulainsäädäntö kiel- tää järjestöjen väliset hintaneuvot- telut ja hintasuositusten antamisen. Oikeudenmukainen puunhinnan muodostuminen perustuu pelkästään markkinoiden toimivuuteen vapaan kilpailun kautta. Jos leimikoita ei kil- pailutettaisi, ei markkinoilla olisi mi- tään hintoja korottavaa voimaa. Hy- vässä suhdanteessa kilpailuttaminen nostaa hintoja ja laskusuhdanteessa hidastaa hintojen laskua. Kilpailutta- misella on aivan ratkaiseva merkitys puun hintakehitykselle nyt ja tulevai- suudessa. On hyvä tiedostaa, että esi- merkiksi hintatakuiden toteutuminen merkitsee käytännössä sitä, että jotkut toiset ovat kilpailuttaneet leimikoita. Metsänhoitoyhdistysten puukaup- papalvelut lisäävät ratkaisevasti puumarkkinoiden kilpailun määrää. Metsänomistajien valtuuttamana metsänhoitoyhdistysten ammattilai- set kilpailuttavat eri puolilla Suomea 30-50 % kokonaismyyntimääristä. Nämä MHY:n palveluja käyttäneet metsänomistajat ansaitsevat erityisen kiitoksen. Omaa parasta hakiessaan he ovat vaikuttaneet positiivisesti myös yleiseen hintatasoon. Ja onhan se ollut jäsenelle myös helppo ja tur- vallinen toimintamalli. Timo Leskinen Jatkonäkymät positiiviset Pellervon taloudellinen tutkimus- laitos (PTT) ennustaa kuluvan vuoden vientimääriin sahatavaralle 8 %, kar- tongille 9 %, vanerille 8 % ja massoille 2 % kasvua verrattuna edellisvuoteen. Myös vientihintojen ennustetaan vah- vistuvan näillä tuotteilla. Ainoastaan paperin vientiennuste on supistumi- sen puolella. Sama lähde ennakoi yksityismet- sien puukaupalle tänä vuonna 10 % kasvua ja puun hintojen vahvistumis- ta tukkipuulle 2 % ja kuitupuulle 1 % edellisvuoteen verrattuna. Puukauppanäkymät ovat siis var- sin valoisat. Muistetaan hyödyntää metsänhoitoyhdistyksen osaamista ja tukea omien puukauppojen suunnit- telussa ja kilpailutuksessa. Miksi myyntierien kilpailuttaminen on niin tärkeää? Jokaisen metsänomistajan kannattaa harkita puukaupan toimintamallit tarkkaan. Miten vuosikymmeniä kasvatettu puusato viedään markkinoille ja miten saadaan paras mahdollinen lopputulos?
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=