METSÄNOMISTAJAT

5 Harvennukset ovat sujuneet tänä talvena hyvin. Monet puunostajat markkinoivat metsänomistajille pitkäaikaisia, yhte- nen ostajaan sitovia yhteistyö/kump- panuussopimuksia. Nämä ovat hyviä erityisesti ostajan näkökulmasta, kos- ka sopimusasiakkaiden kanssa puun- hintaan ja tukinkatkontaan liittyvää ostokilpailua ei tarvitse käydä. Mones- ti mietinkin, miksi jotkut haluavat luo- pua kilpailuttamisesta, ns. ”vastapuo- len” eduksi. Toki jokaisella on oikeus toimia, miten parhaakseen näkee. Tarjouksissa on isojakin eroja Onneksi yleisin leimikoiden myyn- timalli perustuu edelleen kilpailutta- miseen. Puukaupan kilpailuttamisella varmistetaan, että myyjälle tulevat tar- jolle parhaat mahdolliset puukaupan ehdot eri leimikkotyypeistä ja kaikis- sa markkinatilanteissa. Puukaupoissa ostajien välistä vaihtelua on ostotar- peiden ja hintojen lisäksi, tukinkat- konnassa, maksuaikatauluissa sekä yleisissä sopimusehdoissa. Kun pääs- tään valitsemaan tarjousten joukosta parasta, merkitsee se suoraan lisäeu- roja metsänomistajan pussiin. Puun markkinahinta vahvistuu Kilpailuttaminen on tärkeää sekä yksittäistä kauppaa että yksityismet- sätalouden tulevaisuutta ajatellen. Nykyinen kilpailulainsäädäntö kiel- tää järjestöjen väliset hintaneuvot- telut ja hintasuositusten antamisen. Oikeudenmukainen puunhinnan muodostuminen perustuu pelkästään markkinoiden toimivuuteen vapaan kilpailun kautta. Jos leimikoita ei kil- pailutettaisi, ei markkinoilla olisi mi- tään hintoja korottavaa voimaa. Hy- vässä suhdanteessa kilpailuttaminen nostaa hintoja ja laskusuhdanteessa hidastaa hintojen laskua. Kilpailutta- misella on aivan ratkaiseva merkitys puun hintakehitykselle nyt ja tulevai- suudessa. On hyvä tiedostaa, että esi- merkiksi hintatakuiden toteutuminen merkitsee käytännössä sitä, että jotkut toiset ovat kilpailuttaneet leimikoita. Metsänhoitoyhdistysten puukaup- papalvelut lisäävät ratkaisevasti puumarkkinoiden kilpailun määrää. Metsänomistajien valtuuttamana metsänhoitoyhdistysten ammattilai- set kilpailuttavat eri puolilla Suomea 30-50 % kokonaismyyntimääristä. Nämä MHY:n palveluja käyttäneet metsänomistajat ansaitsevat erityisen kiitoksen. Omaa parasta hakiessaan he ovat vaikuttaneet positiivisesti myös yleiseen hintatasoon. Ja onhan se ollut jäsenelle myös helppo ja tur- vallinen toimintamalli. Timo Leskinen Jatkonäkymät positiiviset Pellervon taloudellinen tutkimus- laitos (PTT) ennustaa kuluvan vuoden vientimääriin sahatavaralle 8 %, kar- tongille 9 %, vanerille 8 % ja massoille 2 % kasvua verrattuna edellisvuoteen. Myös vientihintojen ennustetaan vah- vistuvan näillä tuotteilla. Ainoastaan paperin vientiennuste on supistumi- sen puolella. Sama lähde ennakoi yksityismet- sien puukaupalle tänä vuonna 10 % kasvua ja puun hintojen vahvistumis- ta tukkipuulle 2 % ja kuitupuulle 1 % edellisvuoteen verrattuna. Puukauppanäkymät ovat siis var- sin valoisat. Muistetaan hyödyntää metsänhoitoyhdistyksen osaamista ja tukea omien puukauppojen suunnit- telussa ja kilpailutuksessa. Miksi myyntierien kilpailuttaminen on niin tärkeää? Jokaisen metsänomistajan kannattaa harkita puukaupan toimintamallit tarkkaan. Miten vuosikymmeniä kasvatettu puusato viedään markkinoille ja miten saadaan paras mahdollinen lopputulos?

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=