10 Edelleen täytyy muistaa, että komission sinänsä hyvät tavoitteet ovat yhteneviä metsänomistajien tavoitteiden kanssa. Pyrkimyksenä on parantaa ilmaston ja luonnon tilaa. Taustatiedot tai halu ymmärtää kokonaisuuksia ovat valitettavasti heikkoja. Metsien käytön, hoidon ja suojelun ollessa valtavan laaja kokonaisuus, ei pikavoittoja päätöksenteossa kannata yrittää. Ne voivat johtaa päinvastaiseen lopputulokseen. Ilmasto kärsii ja luonnon hyväksi tehtävät toimet kohdentuvat vääriin paikkoihin. Monimuotoisuushyödyt jäävät pieniksi, mutta talousvaikutukset ovat massiivisia. EU:ssa on työstössä lukuisia metsiin vaikuttavia kokonaisuuksia. Koordinoitu vaikuttaminen kotimaasta sekä kansainvälisesti olisi välttämätöntä. Valitettavasti Suomen hallitus on epäonnistunut pahasti EU vaikuttamisessaan. Kansallista kantaa ei saada muodostettua ja siinä vaiheessa, jos se muodostuu, ollaan joko pahasti myöhässä tai kanta on epäselvä. Kaikessa karmeudessaan hallituksen toimintakyky konkretisoitui ennallistamiskannan julkaisun jälkeen 22.9. Ympäristöministeriö kertoi tiedotteessaan Suomen tukevan esitystä, Maa- ja metsätalousministeriön ollessa kriittisempi. Käytännössä Suomelta puuttuu yhteinen kanta ja kansallinen vaikuttaminen jää torsoksi. Ihmettelen kovasti, ellei oppositio hyödynnä tilaisuutta ja haasta hallitusta eduskunnassa. EU vaikuttamisen lähiaikojen painopisteitä Tulevan syksyn aikana keskeistä MTK:n vaikuttamisessa on osoittaa aktiivisen metsätalouden laajat hyödyt, sekä metsänomistajien kyvyn tuottaa yhteiskunnan kysymät tuotteet ja palvelut ilman pakkokeinoja. Monimutkaisiin asioihin viestimme tulee olla yksinkertainen. Esille tuodaan myös sitä, että metsissä on maiden välillä suunnattomia eroja. EU:n ei kannata yrittää viedä läpi yhtä mallia joka maahan, vaan luottaa kansalliseen päätöksentekoon. MTK:n asiantuntijat ovat mukana kaikissa prosesseissa. Viimeisen vuoden aikana edunvalvonnalla on saatu aikaan vaikutuksia. Vaikka haasteet tällä hetkellä vaikuttavat lähes ylivoimaisilta, ei mikään EU prosessi ole mennyt peruuttamattomasti pieleen. Realistiselta näyttää, että tämän komission aikaan ei metsäsektorille anneta suuria mahdollisuuksia nousta esimerkiksi ilmastonmuutoksen keskeiseksi hillitsijäksi. Edessä lienee lähinnä tämän komission aiheuttamien vahinkojen minimointia, katseet kääntyvät jo nyt seuraavaan kauteen. Taksonomiavalmistelu loppusuoralla Syksyn aikana valmistunee esitys kestävän rahoituksen taksonomian ympäristökriteereiksi. Pohjalla on edelleen viime vuonna julkistettu ensimmäinen versio. Ne sisälsivät mahdottomia kirjauksia, kuten 20 % suojeluvelvoite ja laajoja vaatimuksia metsänhoitomenetelmien muuttamisesta. MTK:n edunvalvonta oli keskeisessä asemassa siinä, että metsäkriteerien valmistelu jäi tauolle. Työn nyt jatkuttua MTK:n esitykset siitä, millaiset kriteerit parantaisivat luonnon tilaa, mutta olisivat myös toteuttamiskelpoiset, saavat jatkuvasti laajempaa kannatusta. Taksonomian ympäristökriteereistä voidaan saada hyvä lopputulos. Ymmärrys Brysselissä on lisääntynyt. Mielenkiintoista olisi kuulla julkisuudessa, mitä mieltä taksonomiatyöhön mukaan kutsut metsätieteilijät olivat viime vuonna esitetyistä luonnoksista. Veikkaan, että valmistelun tieteellisyys ei saa heiltä suurta suitsutusta. Uusiutuvan energian direktiivi on kuin syöttö Venäjän lapaan Uusiutuvan energian direktiivissä (RED) parlamentin syyskuinen näkemys on käytännössä toimeenpaEU hulluudet valkenevat suomalaisille Marko Mäki-Hakola | Metsäjohtaja | MTK Metsänomistajat – linja Suomalaisten silmissä EU parlamentin uskottavuus sai syyskuussa ison kolauksen. Keskustelu siitä, onko metsäenergia uusiutuvaa, kuulosti lähinnä huonolta vitsiltä. Päättäjät betoniviidakossa äänestivät, onko metsissämme kasvava puu myös tulevaisuudessa uusiutuvien joukkoon laskettavaa. Saunan pesään puuta laittavaa metsänomistajaa saattaa suuttumuksen lisäksi myös huvittaa, ehkä parlamentti pian äänestää siitä, onko maapallo pyöreä. Minna Lautala
RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=