8 YHTEISTYÖ Metsänhoitoyhdistys Päijät-Hämeen korjuupalvelun puunkuljetuksia urakoivan lahtelaisen Havetransin yrittäjä Joona Haverinen on aloittanut aamunsa jo viiden aikoihin. Haverinen on ajanut puuta Hollolasta siirtoautolle Lahteen. Kevyt ja vähemmän polttoainetta kuluttava siirtoauto vie puut eteenpäin Kotkaan. Meidän matkamme vie Sysmään, josta pakkasaamun karhealla on tarkoitus saada tukkikuorma sahalle painorajoitteiselta tieltä metsänomistajan luvalla. Matkalla on aikaa jutustella monenlaista. Kuljetusyrittäjää puhuttaa tietenkin tiet. Säästöä tien etukäteisellä kunnostuksella Sysmässä otamme puut kyytiin pieneltä yksityistieltä. Tiessä on eräässä mutkassa samalla kohdin molemmilla penkoilla kivenlohkareet. Pitää ajaa tarkasti, ettei peräkärry oikaise kiveen, rengas saattaisi rikkoutua. Isoissa autoissa akselivälillä on suurempi merkitys kuin varsinaisella kaluston pituudella. Akselien väli ratkaisee, kuinka paljon tilaa tarvitaan mutkissa ja kuinka paljon kalusto oikaisee. Vetoauto painaa täydessä lastissa 35 tonnia ja yhdistelmän sallittu kokonaispaino on 76 tonnia. Tuollaisella painolla tiet ovat isoille autoille jatkuvaa taiteilua. - Tietä voisi kunnostaa jo ennen kuljetusta, eikä vasta kun raskaat rekat ovat ajaneet sen rikki. Jos ennakkoon sorastettaisiin heikompia kohtia, niin päästäisiin usein pienemmillä vaurioilla ja kustannuksilla. Hyvä tie on sellainen, jossa on riittävästi leveyttä, kantavuutta ja pintamateriaalia. Kemera-varoin rakennetut tiet täyttävät kriteerit. Esimerkkinä hankalasta asfalttitiestä Haverinen nimeää Kopsuontien Asikkalassa. Sillä tiellä ylämäet ja mutkat haastavat, talvella ketjuja tarvitaan vetoauton renkaissa useaan kertaan matkalla Kalkkisista Vesivehmaalle. Kiirettä ei saa olla Haverinen on työskennellyt monelle toimijalle sekä palkkalistoilla että vuodesta 2009 alkaen yrittäjänä. Vuodessa kilometrejä kertyy 130 000. Isolla puurekalla ajaessa ei saa olla koskaan kiire. Läheltä piti -tilanteita sattuu välillä. – Kiire kostautuu ja aiheuttaa vaaratilanteita ja vahinkoja. - Tänä keväänä Pulkkilanharjulla entisen Reimarin kohdalla järveltä noussut sankka sumu oli jäädyttänyt tien mustalla jäälle, ja täysi lasti meinasi lähteä luisuun. Loppumatka sujuikin erittäin rauhalliseen tahtiin. Pula työntekijöistä vaivaa Vallitseva maailmantilanne on tuonut haasteita. Suurin haaste on löytää alalle soveltuvia kuljettajia. – Mielellään sitä palkkaisi apua, mutta kiinnostuneita ei ole. Työssä ollaan valmiita neuvomaan alkuun. Kiireaikaa, kuten nyt kelirikon painaessa päälle, yrittäjän työpäivistä tulee helposti ympäripyöreitä. Tikkutaksin haasteina ylämäet ja mutkat Teksti ja kuvat Mari Sarvaala | Mhy Päijät-Häme Tukkirekat kuljettavat puuta kelissä kuin kelissä. Kuljetusyrittäjän mielestä teiden kunnostus ennen kuljetusta olisi monesti järkevää. Joona Haverinen, Havetrans Oy • yrittäjänä vuodesta 2009, sopimus Mhy Päijät-Hämeelle 2013 • kalustona 5 omaa puutavara-autoa ja lisäksi aliyrittäjiä • urakoi Mhy Päijät-Hämeelle, Mhy Reviirille ja MetsäGroupille • harrastukset: metsästys, jääkiekko, hiihto • tänä vuonna 14. kerta Finlandia-hiihtoa, kylmiltään ilman harjoittelua • metsänomistaja Kuhmossa ja Nastolassa yhdessä veljensä kanssa Tukkirekalla ei ole varaa väistellä kapeilla metsäteillä.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=