METSÄNOMISTAJAT

25 ole siitä, että normaalisti sisällä tehtävä toiminta vain siirrettäisiin ulos. - Kun seinien tuoma rajoite puuttuu, lasten luovuus ja vahvuudet tulevat esiin eri tavalla. Erityisesti tunnetaidot ja sosiaaliset taidot vahvistuvat, kun toimintaan ja tekemiseen pääsee vaikuttamaan itse. - Metsäympäristössä mennään yhdessä ryhmänä ja jokainen saa kokea pärjäävänsä. Ulkona kukin lapsi liikkuu oman tason mukaan ja tuetaan lapsen luonnollista tapaa liikkua. Yksi lapsi kiipeää korkealle puuhun, toinen tasapainoilee kaatuneen puun rungolla ja kolmas kiipeää kivelle, Rinta-Harri kuvailee. Kesän kynnyksellä päiväkodin ovet sulkeutuvat ja päiväohjelma siirtyy metsäleireille. Lasten lisäksi koko perheellä on mahdollisuus lähteä yhteiselle yöretkelle, jossa moni nukkuu ensimmäistä kertaa yönsä teltassa. Pienimmät osallistujat ovat olleet alle 1-vuotiaita. Lapset mukaan leimikolle Elämyksiä ei aina tarvitse lähteä etsimään kansallispuistoista tai erityisen poikkeuksellisista kohteista. Luontoelämykset eivät voi olla aikuisten ennalta määrittelemiä kokemuksia. Luontokasvatustoiminnassa tärkeää on päästä itse kokeilemaan ja käyttämään mielikuvitustaan. Kaupunkiympäristössä tärkeitä ovat lähimetsiköt. Aikuisen silmissä pieni hoitamaton pusikko saattaa olla lapselle merkityksellinen ja salaperäinen paikka. Karhuryhmän päiväkodin takana oleva metsäkaistale tarjoaa päiväkotilaisille matalan kynnyksen ympäristön kiipeily- tai majaleikkeihin. Koska Karhuryhmässä pyritään mahdollisimman monipuoliseen toimintaan, yhteistyötä tehdään eri tahojen kanssa. - Esimerkiksi viime keväänä lapset kävivät hakkuutyömaalla ja pääsivät myös metsäkoneen kyytiin. Tänä vuonna ryhmä on menossa istuttamaan taimia. Tulevina vuosina lapset voivat tarkkailla, miten uusi puusukupolvi lähtee kasvuun, miehet kertovat. Joonas Rinta-Harri pystyy oman metsästysharrastuksensa kautta tuomaan mukaan myös lajintunnistusta ja elinympäristöjen merkitystä opetuksessa. Päiväkodin ruokalistalta saattaa löytyä sekä riistaruokia että lähikalaa kauden mukaan. Metsäalan tulevaisuuden tekijät Luonnonvara-alan kehittämishankkeissa on pohdittu viime vuosina, riittääkö alalle jatkossa kiinnostuneita nuoria. Koulutuspolulla luonto- ja ympäristöopetuksen määrä on vähäistä. Lasten ja nuorten luonnossa tekeminen ja liikkuminen on pitkälti oman harrastuneisuuden varassa. Metsänhoitoyhdistykset ovat mukana lasten ja nuorten metsätiedon edistämisessä järjestämällä koululaisille tutustumista metsään. PEFCsertifiointi vaatii metsäisiä organisaatioita tähän toimintaan. Päiväkoti-ikäisestä asti luotu vahva perusta tuo tulevaisuuden metsänomistajille ja päätöksentekijöille aitoa kosketuspintaa luontoon ja ympäristöön. Tähän voi jokainen lapsen lähipiirin aikuinen vaikuttaa. Päiväkodin pihakodassa on mahdollisuus niin kirjainten opetteluun kuin lounashetkeenkin, kertovat Atte Tarri (vas.) ja Joonas Rinta-Harri. Atte ja Joonas kannustavat lähtemään lasten kanssa metsään Luontoon lähteminen on riittävä tavoite, tehdään retki lapsen ehdoilla. Kaikkea ei tarvitse nimetä, luontoa voi ihmetellä yhdessä. Jos omistat metsän, jossa lapsen kanssa olet, voit toimia myös jokamiehenoikeuksia laajemmin, esimerkiksi sytyttää nuotion tai kerätä kaarnaa veisteltäväksi. Eväät. Riittävä ohjelmanumero jo sellaisenaan, toimii myös pahan mielen parantajana. Joonas Rinta-Harri Joonas Rinta-Harri Asta Sarkki Karhumäen päiväkodin lapset ovat tottuneita retkeläisiä.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=