8 Nykyinen kestävän metsätalouden rahoituslaki (kemera) on voimassa vuoden 2023 loppuun. Sen jälkeen kemeran korvaa uusi metsätalouden kannustinjärjestelmä, Metka. Metsäteiden rakentamiseen ja korjaamiseen on edelleen haettavissa avustusta, mutta tukitasoihin on tulossa muutoksia. Samaan aikaan kemera-lainsäädännön kanssa tulevat voimaan uudet metsäteiden rakentamisohjeistot, jotka on laadittu nykykaluston asettamien kantavuusvaatimusten mukaisesti. Todennäköistä on, että rakentamiskustannukset tulevat tätä kautta nousemaan nykyisestä. Rahoituslain muutokset ja niiden vaikutukset Nykyisten ehtojenmukaan kemeratukea voi saada metsätiehankkeisiin vain, jos kyseessä on vähintään kahden tilan (eri omistajat) yhteishanke. Poikkeuksen tästä tekevät vain yhteismetsät. Kemera-tuki metsätien rakentamishankkeen toteutukseen on Etelä-Suomessa 30 % ja perusparannushankkeisiin 50 % todellisista arvonlisäverottomista hankekustannuksista. Tielle tulee olla perustettuKemera-lainsäädäntö uudistuu – miten käy metsäteiden? Teksti ja kuvat: Lauri Laaksonen | metsänparannusasiantuntija | Mhy Kanta-Häme Metsänhoitoyhdistyksen toteuttamia metsätiehankkeita on valmistunut kohta 15 vuotta. Tänä aikana on rakennettu uusia teitä ja perusparannettu vanhoja jo hyvän matkaa kolmatta sataa kilometriä. Metsätie on tieosakkaille suuri rahallinen panostus, ja toteutusmäärät olisivat todennäköisesti huomattavasti pienemmät ilman valtion tukea. Mhy:n hakemien kemera-tukien avulla metsänomistajien omarahoitusosuutta on saatu pienennettyä reilusti yli miljoonalla eurolla. Nykyiset rahoitusehdot ovat voimassa vuoden 2023 loppuun saakka, joten nyt alkaa olla korkea aika laittaa viimeisetkin hankkeet liikkeelle vanhoilla ehdoilla. Perusparannettu tie.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=