9 na tiekunta, mutta tuen saajana ovat maanomistajat. Näin alv-velvollisiksi hakeutuneet maanomistajat voivat vähentää arvonlisäveron osuuden kokonaisuudessaan verotuksessa. Lisäksi kemera-tuen ja alv-poistojen jälkeen maksettavaksi jäävä omarahoitusosuus on vähennyskelpoinen metsäverotuksessa. Metsätalouden rahoituslain uudistamisen tavoitteena on pidetty byrokratian keventämistä. Metsäteiden kunnostustuet maksetaankin jatkossa tiekunnille. Tämä helpottaa hankkeiden koostamista, kun jokaiselle tien osakkaalle ei tarvitse erikseen tehdä tukihakemusta. Vastaavasti osakkaat eivät jatkossa voi vähentää arvonlisäveroa, koska tiekunnat eivät lähtökohtaisesti ole verovelvollisia. Toisaalta tuki maksetaan arvonlisäverollisten kustannusten mukaan ja loput kulut voi edelleen vähentää metsäverotuksessa. Uudessa rahoitusjärjestelmässä tuki metsätien rakentamishankkeen toteutukseen on Etelä-Suomessa 30 % ja perusparannushankkeisiin 50 % todellisista arvonlisäverollisista hankekustannuksista. Tukea on jatkossa mahdollista saada myös yhden tilan perusparannushankkeisiin. Lisäksi tuen piiriin kuuluvat jatkossa myös esimerkiksi kunnat, seurakunnan ja metsäyhtiöt. Nykyisin tukikelpoisia ovat olleet vain yksityiset maanomistajat. Metsätiehankkeista laaditaan edelleen aina suunnitelma, eikä hankkeen toteutusta voi aloittaa ennen kuin suunnitelma on hyväksytty metsäkeskuksessa. Näitä suunnitelmia metsänhoitoyhdistys laatii ja toteuttaa. Perusparannustarve esille tiekunnan kokouksessa Tiekunnan aktiivisuus säännöllisine kokouksineen antaa askelmerkit myös tien hyvälle kunnossapidolle. Uudessa rahoitusjärjestelmässä tiekuntien merkitys korostuu. Tiekunnan kannattaa pyytää esimerkiksi metsänhoitoyhdistyksen metsäteiden asiantuntijaa kertomaan tarvittavista toimenpiteistä. Tällöin päätöksenteon turvana on asiantuntijan lausunto. Jos tiekunnan toiminta on päässyt jostain syystä nuupahtamaan, vaikka vuosiksikin, avustaa yhdistys tarvittaessa myös kokousjärjestelyissä. Metsätien perusparannus käsitellään tiekunnan kokouksessa aina omana asiakohtana. Suositeltavaa on, että yhdessä asiakohdassa keskustellaan tarpeesta ja toisessa asiakohdassa tehdään päätös. Tiekunnan kokouksessa keskustelu voi olla ajoittain värikästäkin, mikä on täysin luonnollista. Tieosakkailla on hyvin erilaisia tien käyttötarpeita sekä käsityksiä tienpidosta. Aina tulee kuitenkin muistaa, että metsätie rakennetaan ja perusparannetaan ensisijaisesti palvelemaan puunkuljetuksia nykykaluston vaatimusten mukaisesti. Puunkuljetuksen realiteetit ovat kaikille metsänomistajille samat. Nyt on etsikkoaika laittaa metsätieasiat kuntoon! Ota yhteyttä omaan metsäasiantuntijaasi niin saadaan hanke vireille vielä vuoden 2022 aikana! Tien heikon kunnon takia hakkuut voidaan joutua toteuttamaan talvella. Heikkokuntoinen tie ei kestä puunkuljetuksia.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=