METSÄNOMISTAJAT
19 Kaltakarin mukaan omaa työnjoh- tovastuuta helpotti kokeneiden kone- miesten saaminen työmaalle. ”Eihän tällaisella työmaalle voisi koskaan laittaa ketään aloittelijaa. Oli turvallista hoitaa työtä, kun tiesi jokaisen ketjun lenkin osaavan hoitaa asiansa.” ”Ajatus ei saa katketa” Riista-aidan tekoa varten poistet- tiin puusto koko tiealueelta. Hakat- tavan kaistan leveys vaihteli ja kalli- oleikkausten kohdalla se oli hyvinkin kapea. Normaalista hakkuusta poike- ten myös puiden latvat vietiin pois. Tämä tarkoitti sitä, että rungon vii- meinen pätkä tehtiin karsimattoma- na kokopuuna, jolloin latvan oksa- massa saatiin metsätraktorin kyytiin. ”Koko ajan piti muistaa, että ollaan ihan valtatien laidassa. Puita ei voi- nut miten vaan pyöritellä kuormaan kyytiin. Ajatus ei saanut katketa het- keksikään”, kertoo metsätraktorin kuljettaja Sami Suoranta. Hakkuukoneen kuljettaja Kyösti Kallungin mukaan erityisesti rekka- liikenne 9-tiellä oli vilkasta. ”Tässä tien laidassa touhutessa piti katsella liikenteestä sopivia rakoja, ettei vahingossakaan puu lipsahtai- si tien puolelle. Työmaalla aloiteltiin aamukuuden aikaan, silloin liikenne oli vähän hiljaisempaa. Työmatkalii- kenne klo 7 ja klo 16 olivatkin sitten tosi vilkkaita. Hoksottimien piti olla koko ajan tarkkana eikä ajatuksiin saanut päästää mitään muita asioita. Kun riista-aita tehdään tähän, se teh- dään tosi oikeaan paikkaan”, toteaa Kallunki. Kallioleikkauksilla tarvittiin metsuria Etukäteen arvioituna 9-tien jyr- kät kallioleikkaukset olivat työmaan haastavimmat kohdat. Arviot osuivat oikeaan, mutta haasteet olivat vielä ennakkokuvitelmiakin suuremmat. ”Pahimpiin paikkoihin ei ajoko- neella ja motolla päästy lähellekään, joten paikalle jouduttiin tilaamaan nosturilla varustettu konttiauto. Met- suri kiipesi kallioleikkausta ylös, kaa- toi puut ja sieltä ne pudoteltiin alas, niin että auto keräsi puut nosturilla kyytiin”, kertaa Kaltakari työmaan vaikeinta paikkaa. Riista-aidan puuston poisto oli metsänhoitoyhdistyksen korjuupal- velulle ensimmäinen laatuaan. Sa- votta tuli sovitusti valmiiksi ja tien turvallisuus parani. ”Nyt jatketaan normaaleiden leimi- koiden hakkuilla. Hienoa, että saatiin lopulta pakkasia, niin työt sujuvat paremmin kuin syksyn rapakelien ai- kaan”, iloitsee Juhani Kaltakari. Valkoinen rekka ohittamassa työmaata, jossa Antti Örnin nosturi+konttiauto on valmiina otta- maan jyrkänteeltä puuta kyytiin. Etualalla liikenteenohjaajan törmäyssuoja-auto. Sami Suoranta (vasemmalla) ja Kyösti Kallunki olivat riista-aitatyömaalla ennakkoluulottomin mielin: kaikki työmaat tehdään, mitä vastaan tulee.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=