18 Ely-keskuksen ja yksityisten yritysten rahoittama Kaakkois-Suomen yksityistiestön siltainfran parantaminen – hanke kartoitti Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa kaikki tiekuntien sillat. Näitä yksityisteiden siltoja löytyi n. 400 kpl. Silloiksi katsotaan myös rumpu, jos sen läpimitta on vähintään kaksi metriä. Kartoitus tehtiin, koska yksityisteiden siltatieto on puutteellista. Aiemmin ei tiedetty esimerkiksi kuinka paljon yksityisteiden siltoja Kaakossa on, missä ne sijaitsevat ja missä kunnossa ne ovat. Kartoituksella on rakennuttu uutta tietopohjaa, joka palvelee tiekuntien neuvontaa, kuljetusten suunnittelua ja avustustarpeiden arviointia. Tiekunta vastaa Yksityistien ja sillan tulee lähtökohtaisesti kestää se liikenne, joka osakaskiinteistöille suuntautuu. Kelirikkoaikanakin jokaiseen talouteen on päästävä vähintään henkilöautolla. Tästä vastaa tiekunta eli osakkaat yhdessä. Mikäli tie ei kestä osakkaiden tieyksiköinnissä huomioitua liikennettä, on tiekunnan asia ja vastuu ryhtyä parantamistoimiin. Ja tarvittaessa asetettava painorajoitus ja selvitettävä sillan todellinen kunto. Painorajoituksilla tiekunta voi turvata väliaikaisesti elintärkeät kuljetukset ainakin minimitasolla, ehkäistä sillan vaurioitumista ja välttää hoito- ja kunnostustarpeen lisääntymistä sekä huolehtia liikenneturvallisuudesta. Ajoneuvojen painot nousivat Ajoneuvoasetus nosti raskaiden ajoneuvojen ja ajoneuvoyhdistelmien suurimpia sallittuja mittoja ja massoja v. 2013. Ajoneuvoyhdistelmän maksimikokonaispaino kasvoi 60 tonnista 76 tonniin. Kokonaispaino vaihtelee akseli- ja teliyhdistelmien mukaan ja voi olla suurimmillaan 76 tonnia. Kokonaispainon nousu lisää siltoihin kohdistuvaa rasitusta. Yksityisteiden sillat ovat yksilöitä ja oman aikakautensa tuotteita ja mitoitettu sen aikaisielle kuljetuskalustolle. Vanhojen siltojen kestävyys ja kantavuus ovat usein kompromissi rakentamiskustannusten kanssa. Eikä kaikista silloista tiedetty edes uutena mitä ne kestävät. Yllättävän yleistä oli perustaa silta esim. junanvaununrungolle. Tämä ei enää onnistu. Ei ainakaan yhteiskunnan tuella. Siltojen kunnossapito Tiekunnan tulee varmistaa liikenneturvallisuus, tarkkailla säännöllisesti sillan kantavuutta ja kestävyyttä. Oikein kohdennetuilla ja ajoitetuilla Yksityisteiden sillat Ukko Bamberg | projektineuvoja | Kaakon Tiet – hanke | Suomen metsäkeskus
RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=