METSÄNOMISTAJAT

19 toimenpiteillä voi säästää ylläpitokustannuksia ja pidentää sillan käyttöikää. Yleisimmin sillan kuntoa tarkastellaan useimmiten silmämääräisesti, huomioiden tiekunnan oma kokemusperäinen tieto ja sillan historia. Varsinaiset kantavuusmittaukset ja siltatarkastukset ovat luotettavin tapa selvittää kantavuus, mutta ne ovat ammattilaisten työtä. Tiekunnissa on tähän harvoin teknistä asiantuntemusta. Siltojen kunnossapitoon kuuluvat perus- ja vauriokorjaukset sekä siltojen puhdistukset. Sillat pyritään säilyttämään siisteinä myös ulkonäöltään. Kannelle kantautuva maa-aines alkaa helposti ruohottumaan ja hautomaan kosteutta, mikä lahottaa puurakenteita ja ruostuttaa teräsrakenteita. Kartoituksen alustavia tuloksia Kartoituksessa löytyi 400 siltaa, joista varsinaisia siltoja oli 60 %, putkisiltoja 30 % ja loput olivat rumpuja. Siltojen yleisin rakennusmateriaali oli betoni, mutta puu- ja terässiltojakin löytyy merkittävä määrä. Putkisillat ovat lähes yksinomaan terässiltoja. Kaakossa yksityisteiden tiekuntien silloista on hyviksi katsottavia 50 %, tyydyttäviä 30 % ja loput olivat huonoja tai erittäin huonoja. Hyväkuntoinen silta on uudenveroinen tai normaalisti vanhentunut, mutta ei vaadi toimenpiteitä. Tyydyttävällä sillalla on jo puutteita ja vaurioita, mutta sillan peruskorjausta voidaan vielä lykätä. Huonokuntoisella sillalla on selviä peruskorjausta vaativia vaurioita ja se tulisi korjata viivyttelemättä. Erittäin huonolla sillalla on jo liikenneturvallisuutta vaarantavia vaurioita ja se tulisi korjata heti. Kaakon sillat – hanke tarjoaa kevään ja tulevan syksyn aikana tiekunnille ja kaikille yksityisteiden silloista kiinnostuneille neuvontaa ja koulutusta. Koulutustilaisuudet löytyvät metsäkeskuksen sivuilta. https://lyyti.fi/e/ metsakeskus/koulutukset-ja-tapahtumat Lisätietoja antaa Ukko Bamberg projektineuvoja p. 050 572 3922 ukko.bamberg@metsakeskus.fi Kaakon Tiet – hanke Suomen metsäkeskus Ajoneuvon suurin sallittu massa. Yleisimmät painorajoitukset: Ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu massa. Koskee sekä ajoneuvoa että ajoneuvoyhdistelmää. Suurin sallittumassa, joka ajoneuvon kokonaismassasta kohdistuu tiehen jonkin telin välityksellä. Ajoneuvon suurin sallittu akselille kohdistuva massa. Siltatarkastuksella Mikko Tölli, Ukko Bamberg ja Jani Salomaa.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=