21 Hannu Heikkilän arkisto jo kuuden eri Metsänhoitoyhdistyksen alueilla, ja sitä mennään Parikkalasta Virolahdelle, sieltä esimerkiksi Pyhtäälle, josta taas Hollolan, Lahden ja Sysmän kautta Juvalle, Heikkilä antaa esimerkkejä eri paikkakunnista, joista muokattavia aloja on löytynyt. Työ, joka ei sovellu kaikille Sen Heikkilä auliisti myöntää, että muutamankin viikon tiivis työrupeama rekan nupissa asuen ei varmasti sopisi ihan kaikille. – No kyllä tässä tietynlaista luonteenlaatua vaaditaan. Ja tietysti maltin säilyttämistä näissä hommissa aina tarvitaan. Jos ei hermo pidä, niin ei näitä töitä varmasti pysty tekemään! Heikkilä sanoo, viitaten paitsi pitkälti yksin tehtävään työhön, niin myös siihen, että aina tulee maastossakin erilaisia yllätyksiä esimerkiksi kaluston rikkoutumisen muodossa. – Niissä tilanteissa vaan täytyy ryhtyä miettimään, että mitenkä tässä suoriudutaan ja sitten toimia. Ei siinä kiukuttelu paljon auta. Vaikka toki saattaa sitä itseltäkin muutama kirosana alkuunsa päästä! Heikkilä naurahtaa. Talvisaikaan Heikkilällä on enemmän aikaa olla kotona, mutta ei hän silloinkaan toki laakereillaan ehdi lepäilemään. Koneurakoitsija ajaa talvikaudella pääasiallisesti motoa, eli talvileimikoiden korjuut työllistävät toisen vuosipuoliskon aikana. Yritystoiminnan oltua laajimmillaan Heikkilällä oli itsensä lisäksi kymmenen työntekijää. Tuota ajanjaksoa hän muistelee ”äärimmäisen kiireisenä”. – Kyllähän siinä sitten stressiäkin alkoi olla. Kotiin tulin yöllä, kun muut olivat nukkumassa ja pois lähdin aamulla, kun toiset vielä nukkuivat. Eihän siinä oikein tolkkua ollut, hän arvioi nyt. – Hyvän työvoiman löytyminenkin oli haasteellista. Ensiksikin osaavien tekijöiden, ja sitten se, että kun varsinkin tällä metsänmuokkauksen saralla työ on kiertävää ja työmaat kaukanakin, niin sekään ei tietysti kaikille sovellu. – Tällä hetkellä teenkin hommia pääsääntöisesti yksin. Keväällä oli pari kuukautta laikkumätästäjän ohjaimissa ulkopuolinen kuski palkattuna, joka olikin ensimmäinen työntekijäni 20 vuoteen! Heikkilä summaa. Sitten onkin jo aika hypätä siirtoauton kyytiin, hakea äes kyytiin Karankamäestä, ja suunnata kohti seuraavia työmaita! Työmaat ovat välillä etäällä, joten siirtoautona toimivan Sisun nuppi tulee tutuksi, kun pidemmillä reissuilla Heikkilä yöpyykin siellä. Taas on aika lähteä kohti seuraavaa työmaata! Niko Takala Hannu Heikkilän laikkumätästäjä on rakennettu moton runkoon.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=