9 TOIMIHENKILÖT latvaosat pois. Karsittujen mastopuuaihioiden kaatamisen Lissu suoritti metsuriyrittäjä Severi Pöhön (Seven Kaato ja Karsinta) kanssa. Pitkien mastopuiden kuljettaminen kuusikon seasta autotien varteen oli vaativa tehtävä. Siihen pyydettiin Eero Metsämuuronen, joka tela-alustaisen kaivinkoneen kanssa hinasi mastopuut n. 500 metrin matkalta varastopaikalle. Mastopuiden pituus oli 24 metriä/ kpl, tilavuus 4,6 m3/kpl ja painoa n. 4000 kg/kpl. ANNY VON HAMBURG Mastopuut tarvitaan ANNY VON HAMBURG-nimisen rautarunkoisen kuunarin mastoiksi. Laiva on telakalla Maarianhaminassa, jossa se kunnostetaan ja samalla asennetaan myös uudet mastot. Laiva on rakennettu v. 1914 Saksassa. Alus toimi aluksi ANNY-nimisenä rahtipurjelaivana. Laivan ollessa Pietarissa alkoi I maailmansota ja ANNY internoitiin Tsaarin laivaston käyttöön Laatokalle asuntolaivaksi. Vuonna 1924 laiva luovutettiin takaisin Saksaan, jolloin se sai ensimmäisen apumoottorin ja nimenä oli HANNA. Alus toimi rahtiliikenteessä Itämerellä ja Pohjanmerellä. Nimeksi vaihtui KURT BOTH ja purjeet sekä mastot poistettiin. Vuonna 1954 alus pidennettiin 8 metrillä jotta lastitila suurenisi. Vuonna 1957 laiva myytiin Ruotsiin ja nimeksi tuli RINGÖ. Alus jatkoi toimintaa suomalaisomistuksessa Porvoossa vuodesta 1962 alkaen. Se kuljetti hiekkaa Vessön saaresta Helsinkiin. RINGÖ myytiin takaisin Ruotsiin vuonna 1979. Laivalla syttyi tulipalo korjaustöiden aikana ja lähes kaikki sisätilat tuhoutuivat. Eräs laivahistorioitsija tunnisti palaneen aluksen vanhaksi ANNYksi ja välitti vanhan rungon saksalaiselle laivanvarustajalle. Kahden vuoden ajan kestäneessä miljoonaluokan peruskorjauksessa alus lyhennettiin alkuperäiseen mittaansa, teräslevyjä vaihdettiin, tiikkikansi asennettiin ja rakennettiin viisi luksusluokan hyttiä ja salonki. Kone, ilmastointi ja generaattorit uusittiin sekä asennettiin evaporaattori, jolla tehtiin merivedestä juomakelpoista. Vuonna 1982 laiva aloitti liikennöinnin ANNYnimisenä jahtina täsmälleen alkuperäiseksi entisöitynä. Nimi muutettiin ANNY VON HAMBURG-muotoon vuonna 1985, matka jatkui Englannin lipun alla. Sittemmin alus purjehti myös Antigua & Barbudan, Portugalin ja Saksan lipun alla. Laiva rapistui vähitellen ja saksalainen omistaja laittoi sen myyntiin. Niinpä suomalainen omistajaryhmä osti laivan ja siirsi sen telakalle Ahvenanmaalle. Tarkoituksena on, että ANNY VON HAMBURG osallistuu Tall Ships Race -tapahtumaan ensi vuonna entistä ehompana. ANNY VON HAMBURG entisöitynä 1980-luvulla.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=