8 YHTEISTYÖ Metsänhoitoyhdistys Päijät-Hämeen korjuupalvelulla oli loppuvuodesta erilainen savotta, kun puuta korjattiin saaresta. Työmaana oli harvennuksista koostuva leimikko, kooltaan toistakymmentä hehtaaria. Hakkuukohteet sijaitsivat Kuhmoisten Haukkasalon saaressa ja puut kuljetettiin mantereelle lossilla. Lossi kulkee 1,2 kilometrin matkan Raiskasselän yli Päijänteellä. Vesimatka vie rantautumisineen 25 minuuttia ja Kuhmoisten keskustaan kestää saaresta lähes tunti. Jaettuja kustannuksia kuljetuksesta Haukkasalon saaripalstan omistava lahtelainen Heikki Kaitila otti viime syksynä yhteyttä Metsänhoitoyhdistys Päijät-Hämeeseen harvennushakkuiden merkeissä. Kaitila on pitkän linjan metsänomistaja ja tehnyt itsekin paljon erilaisia metsätöitä. – Olen käyttänyt hakkuissa metsänhoitoyhdistyksen korjuupalvelua vuosia. Itse suunnittelen leimikot ja merkkaan puita. Metsänhoitoyhdistyksen korjuupäällikkö Antti Alhola kuvaa työmaata muuten normaaliksi korjuupalvelun työmaaksi, mutta kuljetus muodosti lisäkustannuksia. – Koska saari on asuttu ja sinne kulkee lossi, työmaa saatiin tehtyä helposti. Verratuna, jos jouduttaisiin tekemään jäätie tai tilaamaan erillinen lautta kuljetuksiin. – Kuljetuksen kustannuksia syntyi nupilla telaamisesta, kun jokaiselle kuormalle oli lossimaksunsa. Metsänomistaja maksoi tukkiauton lauttamaksut, koneurakoitsijoiden kulkemisen kustannukset hoiti yhdistys. Käytetty aika on myös rahaa, kuljetus tehtiin tuntityönä. Aikaavievää puunkuljetusta Havetrans oy:n yrittäjä Joona Haverinen kuljetti puuta Haukkasalosta mantereelle ja edelleen käyttöpaikkoihinsa. Haverinen kertoo haasteista. - Haukkasalon saari on hyvin mäkinen, ja syksyn lumet olivat painuneet tienpintaan niin, että tukkiauton renkaissa piti käyttää ketjuja. Puiden kuljetus saaresta oli aikaavievää, koko tukkirekan täyttäminen peräkärryineen vei aikaa reilu neljä tuntia. - Peräkärry jätettiin rantaan mantereen puolelle odottamaan, vetoauto tyhjänä lossiin, lossimatkat rantautaumisineen, saaressa ajoa useampi kilometri varastolle, puiden lastaus ja ajo takaisin rantaan, vetoauto täytenä lossiin ja puiden siirto nupista peräkärryyn. Yksi reissu vei 1,5 tuntia ja rekan täyttämiseen tarvittiin kolme keikkaa. Lossilla puut pois saaresta Teksti Mari Sarvaala | Mhy Päijät-Häme Kuvat Havetrans Oy Metsänomistaminen saaressa ei ole ihan mutkatonta. Saarisavotalla lossi tuli tutuksi tukkirekalle. Lossin kantavuuden takia puut jouduttiin telaamaan nuppikuormina.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=