METSÄNOMISTAJAT

pilata toisen metsää ja konekin pitäisi pysyä ehjänä”, Hiski mietiskelee. Nuori hakkuukoneen kuljettaja kokee työnsä mielekkääksi. Parhaina puolina hän pitää, jo aiemmin mainitun yksin työskentelyn lisäksi, koneiden kanssa työskentelyä sekä oman työnjälkensä merkitystä. Mielenkiintoista on ollut tietotekniikan rooli puunkorjuussa, siis sähköiset kartat ja korjuuohjeet. Yllätyksenä on tullut lakien, sertifikaattien ja muiden ohjeistusten suuri määrä. ”Täytyy ottaa huomioon sekä metsän-omistajan että urakoitsijan etu” kiteyttää työnsä sisällön Hiski Majamäki. ”Opiskelen metsäalan perustutkintoa nyt kolmatta vuotta ja olen tyytyväinen valintaani. Jostain syystä ala vain alkoi kiinnostamaan, vaikka minkäänlaista kotitaustaa ei alalle ollutkaan. Jotenkin vain mahdollisuus työskennellä yksin, omassa rauhassa sekä koneet, vetivät puoleensa”, kertoo Hiski. ”Ensimmäinen opiskeluvuosi käytiin kokonaisuudessaan Kullaalla ja toisestakin vuodesta osa. Sitten ne, jotka onnistuivat saamaan työssäoppimispaikan, pääsivät yrityksiin hankkimaan lisää osaamista ja ne, jotka eivät, jatkoivat opiskelua koululla. Välillä suoritamme erilaisia jaksoja koululla, mutta pääpaino on tekemisen kautta oppimisessa. 3. vuosi on sitten, jos mahdollista, oppisopimuskoulutusta lähes kokonaan” Hiski Majamäki on myös tyytyväinen työnantajaansa ja kehuu vuolaasti Pasi Alakosken kärsivällisyyttä ja neuvonnallista otetta. ”Pasi on aina jaksanut neuvoa ja opastaa. Aina on voinut kysyä ja sitten on vielä käyty yhdessä läpi, mitä pitäisi parantaa. Välillä meinaa jäädä työmaa vähän taajaksi, kun yrittää olla varovainen toisten metsissä. Välillä on pitänyt vähän paikata jälkeenpäin. Sitä vaan yrittää aina varoa, kun on toisen omaisuudesta kyse. Ei halua Pasi Alakosken kokemusten mukaan hakkuukoneen ohjaimiin haluavalla tulee olla asenne kohdallaan. Täytyy ymmärtää, että työskentelee metsänomistajan omaisuuden parissa ja metsässä huonolla asenteella syntyviä virheitä on hankala paikata. Metsäkoneyrittäjän näkökulmasta tavoitteena on kouluttaa omalle yritykselle osaavaa työvoimaa. Koneyrittäjä käyttää runsaasti omaa aikaa ja resursseja uuden kuljettajan kouluttamiseen. Tälle kaikelle on myös laskettavissa hinta. Koulutusvaiheessa työn tuottavuus ei ole vielä samalla tasolla, kuin myöhemmässä vaiheessa. Hakkuujäljessä on kyseessä myös urakoitsijayrityksen maine. Pasi Alakoski korostaakin toistamiseen oikean asenteen tärkeyttä, mikäli hakkuukoneen ohjaimiin mielii. Uusia tekijöitä alalle kuitenkin kaivataan, joten koulutukseen kannattaa hakeutua, mikäli ala kiinnostaa ja on valmis suhtautumaan työhönsä vakavasti. Lisäksi toivelistalla on, että jo oppilaitoksessa olisi mahdollista järjestää nykyistä enemmän ajo-opetusta ennen työssäoppimisjaksoa. Hakkuukoneen ohjaimiin haluavalla tulee olla asenne kohdallaan MONIMUOTOISUUS NUORET Hiski Majamäki ja Pasi Alakosken kone 21 Mhy Karhu hankelehti 1/2024

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=