8 Viime talvi oli ennätyshuono puun kuljetuksille ’’T-risteyksessä rekka vaan meni ja keula upposi’’ Viime talvi oli poikkeuksellisen huono varsinkin puiden kuljetukselle. Vaikka hakkuut olisivat onnistuneet, puita oli hankala saada maastosta pois tai sitten ei lähdetty edes hakkaamaan, koska kuljetus ei olisi onnistunut. - Tosi paljon jäi sellaisia pellon takana olevia talvihakkuita tekemättä, lähemmäs kymmenen, joita oli suunniteltu, kertoo Metsänhoitoyhdistys Länsi-Uusimaan puunkorjuuesimies Esa Holappa. - Vain yksi pellon takana oleva palsta onnistui. Pellot olivat liian pehmeitä. Syksyllä ne voisivat onnistua, jos olisi riittävän kuivaa. Kääntöpaikat eivät kestä rekkoja Aivan käytännön kokemusta kuljetushaasteista on Kuljetus Raappanan rekkakuski Olli Elfving, joka on kuljettanut puuta viisi vuotta. - Kulunut talvi on ollut huonoin ja edellinen toiseksi huonoin. Sää vaihteli pienen pakkasen sekä lauhan vesisateen välillä ja lunta ei ollut. Sellainen on ollut suunta, kertoo Elfving. - Vaikka tiet olisivat kestäneet, ei kääntöpaikkaa ole ollut. Tyypillinen kääntöpaikka talvityömailla on pelto tai aukio tien vieressä. - Jos ei ole pakkasta, ei maapohja kanna eikä sitä voi jäädyttää. Viime talvena ei ollut lunta, jota olisi voinut tampata ja vahvistaa pohjaa. Vaikka tulisi luntakin ei se riitä, jos on lauhaa ja vetistä, kertoo Holappa. Vasta toinen hinaaja sai rekan irti Samat ongelmat vaivaavat pienillä teillä. Kuljetus Raappanan Olli Elfving ajaa mielellään tukkirekkaa. Rekan kääntäminen ja puun lastaaminen vaativat tilaa sekä kantavan maapohjan. KORJUUPALVELU
RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=