Metsän
omistajat
23
- Helppokulkuisella, kanta-
valla maapohjalla keruu su-
juu hyvin. Suuri kuusipuun
osuus helpottaa myös kor-
juuta, sanoo Mika. Ajokone
soveltuu hyvin latvusmassa
lähikuljetuksiin, kuormai-
messa käytetään havukoh-
teilla piikkikouraa.
Kaikin puolin kelvollisen
kokoisen työmaan ainoa
haittapuoli on kuljetusmatka,
optimaalinen etäisyys on alle
350 metriä.
Energiapuulla
on hyvin
kysyntää
Ensi vuonna metsänhoi-
toyhdistys Etelä-Savon toimi-
tusten kokonaismäärä on noin
90 000 kuutiota, rekkakuor-
miksi muutettuna 1800 kap-
paletta. Latvusmassaa toi-
mitetaan Etelä-Savon Ener-
gialle Mikkelin Pursialaan
sekä Stora Enson laitoksille
Varkauteen ja Heinolaan. Li-
säksi muita energiapuulajeja
toimitetaan muun muassa
Haukivuoren Lämmölle ja
Hirvensalmen Energialle.
Latvusmassaa ja kokopuu-
ta hankitaan metsänhoitoyh-
distyksen koko toimialueelta.
- Syksyksi tienvarsivaras-
toissa tavoite tulevan lämmi-
tyskauden tarpeisiin on noin
60 000 kuutiota energiapuu-
ta eli hakkeen raaka-ainetta
on silloin noin viidessä sadas-
sa varastossa, sanoo johtaja
Petri Pajunen.
Havujen korjuu
on osa
uudistamisketjua
Latvusmassan täytyy kui-
vaa puunkorjuun jälkeen
päätehakkuualueella touko
- elokuun aikana riittävän
pitkään, jotta siitä saadaan
riittävän hyvä lämpöarvo.
Kuivamisen aikana myös
neulasia tipahtaa ravinteiksi
uudistusalalle.
- Kun latvusmassan korjuu
on sovittu metsänhoitoyhdis-
tyksen kanssa, niin uudista-
misketju sujuu kitkattomasti
ja nopeasti, lupaa Pajunen.
Joskus ongelmana on ollut,
että latvusmassan korjuu on
sovittu eri toimijan kanssa ja
latvusmassan ajon viivästy-
essä viivästyy samalla maan-
muokkaus ja taimien istutus.
Haketus tehdään
varastopaikoilla
Latvusmassa hakkuualu-
eelta ajetaan tien varteen
normaalilla
ajokoneella.
Kasat tehdään mahdollisim-
man korkeiksi ja peitetään
lähes poikkeuksetta läm-
pöarvon säilymisen vuok-
si. Usein miten latvusmas-
san määrä mitataan koneen
kuormainvaa’alla ja tonnit
muutetaan kiintokuutiomet-
reiksi luonnonvarakeskuksen
energiapuun mittausoppaan
mukaisilla muuntokertoimil-
la. Toinen yleinen energia-
puun mittaustapa on haketet-
tujen kuutioiden määrä.
Latvusmassa haketetaan
tien varressa rekan konttiin
ja kuljetetaan hakkeena lai-
toksille sovittujen toimitus-
ohjelmien mukaisesti. Hake-
tukset painottuvat syys- ja
talvikaudelle. Haketusura-
koinnin hoitaa juvalainen
SM-Team Oy.
Juhani Krappe
Latvusmassa hakkuualueelta ajetaan tien varteen ja kasat tehdään mahdollisimman korkeiksi. Kasat peitetään lähes poikkeuksetta lämpöarvon säilymisen vuoksi. Havut haketetaan
tien varressa rekan konttiin ja kuljetetaan laitoksille. Haketukset painottuvat syys- ja talvikaudelle.
Jos yhdistyksen vuoden hakerekat olisivat
toisissaan kiinni,niin jonon pituus olisi 45 kilometriä
Koneurakointi
Ylösen
Ponssen ajokone kaartaa
havukuormassa varasto-
paikalle Juvan Remojär-
vellä. Mika Oravalla on
kolmen työpäivän urakka
lopuillaan, jonka aikana
latvusmassa neljän ja puo-
len hehtaarin hakkuuauki-
olta on siirtynyt metsätie-
nvarteen runsaan puolen
kilometrin päähän.
Kuvat Pyry Krappe
Havujen ajo on Mika Oravan työuralla tuoreempaa työtä. Mika aloitti
konetyöt metsässä heti armeijan jälkeen vuonna 1995.
					
				
				
                        
					

					
				
                    
                
                    
                
                    
                
                    
                
                    
                
                    
                

