Previous Page  23 / 32 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 23 / 32 Next Page
Page Background

Metsän

omistajat

23

- Helppokulkuisella, kanta-

valla maapohjalla keruu su-

juu hyvin. Suuri kuusipuun

osuus helpottaa myös kor-

juuta, sanoo Mika. Ajokone

soveltuu hyvin latvusmassa

lähikuljetuksiin, kuormai-

messa käytetään havukoh-

teilla piikkikouraa.

Kaikin puolin kelvollisen

kokoisen työmaan ainoa

haittapuoli on kuljetusmatka,

optimaalinen etäisyys on alle

350 metriä.

Energiapuulla

on hyvin

kysyntää

Ensi vuonna metsänhoi-

toyhdistys Etelä-Savon toimi-

tusten kokonaismäärä on noin

90 000 kuutiota, rekkakuor-

miksi muutettuna 1800 kap-

paletta. Latvusmassaa toi-

mitetaan Etelä-Savon Ener-

gialle Mikkelin Pursialaan

sekä Stora Enson laitoksille

Varkauteen ja Heinolaan. Li-

säksi muita energiapuulajeja

toimitetaan muun muassa

Haukivuoren Lämmölle ja

Hirvensalmen Energialle.

Latvusmassaa ja kokopuu-

ta hankitaan metsänhoitoyh-

distyksen koko toimialueelta.

- Syksyksi tienvarsivaras-

toissa tavoite tulevan lämmi-

tyskauden tarpeisiin on noin

60 000 kuutiota energiapuu-

ta eli hakkeen raaka-ainetta

on silloin noin viidessä sadas-

sa varastossa, sanoo johtaja

Petri Pajunen.

Havujen korjuu

on osa

uudistamisketjua

Latvusmassan täytyy kui-

vaa puunkorjuun jälkeen

päätehakkuualueella touko

- elokuun aikana riittävän

pitkään, jotta siitä saadaan

riittävän hyvä lämpöarvo.

Kuivamisen aikana myös

neulasia tipahtaa ravinteiksi

uudistusalalle.

- Kun latvusmassan korjuu

on sovittu metsänhoitoyhdis-

tyksen kanssa, niin uudista-

misketju sujuu kitkattomasti

ja nopeasti, lupaa Pajunen.

Joskus ongelmana on ollut,

että latvusmassan korjuu on

sovittu eri toimijan kanssa ja

latvusmassan ajon viivästy-

essä viivästyy samalla maan-

muokkaus ja taimien istutus.

Haketus tehdään

varastopaikoilla

Latvusmassa hakkuualu-

eelta ajetaan tien varteen

normaalilla

ajokoneella.

Kasat tehdään mahdollisim-

man korkeiksi ja peitetään

lähes poikkeuksetta läm-

pöarvon säilymisen vuok-

si. Usein miten latvusmas-

san määrä mitataan koneen

kuormainvaa’alla ja tonnit

muutetaan kiintokuutiomet-

reiksi luonnonvarakeskuksen

energiapuun mittausoppaan

mukaisilla muuntokertoimil-

la. Toinen yleinen energia-

puun mittaustapa on haketet-

tujen kuutioiden määrä.

Latvusmassa haketetaan

tien varressa rekan konttiin

ja kuljetetaan hakkeena lai-

toksille sovittujen toimitus-

ohjelmien mukaisesti. Hake-

tukset painottuvat syys- ja

talvikaudelle. Haketusura-

koinnin hoitaa juvalainen

SM-Team Oy.

Juhani Krappe

Latvusmassa hakkuualueelta ajetaan tien varteen ja kasat tehdään mahdollisimman korkeiksi. Kasat peitetään lähes poikkeuksetta lämpöarvon säilymisen vuoksi. Havut haketetaan

tien varressa rekan konttiin ja kuljetetaan laitoksille. Haketukset painottuvat syys- ja talvikaudelle.

Jos yhdistyksen vuoden hakerekat olisivat

toisissaan kiinni,niin jonon pituus olisi 45 kilometriä

Koneurakointi

Ylösen

Ponssen ajokone kaartaa

havukuormassa varasto-

paikalle Juvan Remojär-

vellä. Mika Oravalla on

kolmen työpäivän urakka

lopuillaan, jonka aikana

latvusmassa neljän ja puo-

len hehtaarin hakkuuauki-

olta on siirtynyt metsätie-

nvarteen runsaan puolen

kilometrin päähän.

Kuvat Pyry Krappe

Havujen ajo on Mika Oravan työuralla tuoreempaa työtä. Mika aloitti

konetyöt metsässä heti armeijan jälkeen vuonna 1995.