Metsänomistajat
Pohjois-Savo 1
/2016
6
Nykyinen kestävän metsäta-
louden rahoituslain (KEMERA)
tuettavia työlajeja ovat taimikon
varhaishoito, nuoren metsän hoi-
to sekä pienpuun korjuu kyseisil-
tä kohteilta. Muita tukikelpoisia
töitä ovat terveyslannoitus, juuri-
käävän torjunta, suometsien hoi-
to, metsätiet sekä metsäluonnon
hoito ja ympäristötukihankkeet.
Osaltaan byrokratia kasvoi,
vaikka tavoitteena oli tukien
suuntaaminen töiden toteutuk-
seen. Vanhan lain aikaan ilman
ennakkosuunnitelmaa rahoitet-
tavat työlajit vaativat nykyi-
sin hyväksytyn ennakkosuun-
nitelman ennen töiden toteut-
tamista. Metsäkeskuksessa työt
ruuhkautuivat ja tämä aiheutti
valitettavasti sen, ettei kaikkia
metsätalouden tukia pystytty
käyttämään täysimääräisesti vii-
me vuonna. Toteutettavista koh-
teista ei Pohjois-Savossakaan ole
pulaa, taimikonhoitoa pitäisi li-
sätä huomattavasti, jotta tulevai-
suuden puunkorjuulle on tarjota
kannattavia leimikoita.
Kemeravarojen määrää on lei-
kattu tälle vuodelle ja uudella
lakimuutoksilla pyritään ohjaa-
maan niukkenevat varat tär-
keimpiin työlajeihin. Lakimuutos
tulee voimaan todennäköisesti
huhtikuussa, johon mennessä
vanhoilla tukiehdoilla tehdyt
ennakkosuunnitelmat pitää olla
metsäkeskuksessa.
Juurikäävän torjunnan
tuki poistuu
Juurikäävän torjunta poistuu
Kemera-tuettavista työlajeista.
Samalla kun kantokäsittely pois-
tuu tukimuotona, tuholaislakia
muutetaan niin että kesähak-
kuiden yhteydessä hakkuuoike-
uden haltija velvoitetaan huoleh-
timaan juurikäävän torjunnasta.
Koska käsittely ollaan viemässä
nyt lakisääteiseksi, sen tekemättä
jättäminen johtaa metsätuholain
mukaisiin sanktioihin. Juurikää-
vän torjunnan osalta tulee siir-
tymäsäännös, jonka mukaisesti
toukokuussa tehdyt torjuntakä-
sittelyt saavat vielä tuen takautu-
vasti edellyttäen että näille hank-
keille on tehty ennakkohakemus
nykyisen lain mukaisesti.
Käsittelyvelvoite on hakkuuoi-
keuden omistajalla ja puukaupan
ehdot pitää neuvotella niin, ettei
puunostaja laskuta näitä korjuu-
kustannuksiin kuuluvia kustan-
nuksia puunmyyjältä.
Lannoituksen
kohdevalinta kapenee
Metsien terveyslannoitus raja-
taan jatkossa pelkästään boori-
lannoitukseen ja suometsien tuh-
kalannoitukseen. Lannoituksen
tukitaso tulee myös alenemaan
nykyisestä. Boorilannoitusta tu-
etaan sekä kivennäis- että tur-
vemailla.
Suometsän hoidon ja metsätei-
den rakennuksen tukitasoa alen-
netaan. Uusia hakemuksia oja- ja
tiehankkeista aletaan käsittele-
mään Metsäkeskuksissa vasta
1.4. jälkeen. Tämä osaltaan vai-
keuttaa hankkeiden toteutusten
suunnittelua ja valmistelua.
Taimikon hoidon tuet
säilyvät
Taimikon varhaishoito on
lisääntynyt ilahduttavasti tu-
kiehtojen muutoksien myötä.
Taimikon varhaishoitokohteiksi
käyvät taimikot, joiden pää-
puulajina kasvatettavien tai-
mien keskipituus on hoitotyön
jälkeen 0,7–3,0 metriä. Nämä
ovat sopivia kohteita mm. ko-
nekitkentään, jolloin taimikon-
hoitokertojen määrää pystytään
vähentämään.
Nuoren metsän hoito säilyy
myös tuettavana Kemera-työla-
jina. Lakiesityksessä esitetään
kuitenkin, että nuoren metsän
hoidon yhteydessä kerättävien
pienpuun tuki tulee laskemaan.
Arto Kosunen
Kemera-laki jälleenmuutoksen kourissa
Kestävän metsätalouden
rahoituslaki koki muutok-
sia pitkällisen valmistelun
jälkeen viime vuoden kesä-
kuussa. Nyt lakia ja tuki-
ehtoja ollaan muuttamassa
jälleen.
Kevään 2016 aikana minis-
teriön pöydällä on metsätilojen
sukupolvenvaihdos sekä metsä-
varatietolaki. Ministeri Tiilikaisen
linjauksen mukaan uusi metsäti-
lojen sukupolvenvaihdosten (spv)
kannustejärjestelmä tulisi olla
käytössä vuoden 2017 alussa.
Malleina sukupolvenvaihdok-
seen on kaavailtu vastaavan
kaltaista perintö- ja lahjaveron
huojennusta kuin maatilojen
spv-järjestelmässä sekä erillistä
metsätilavähennystä, jossa mak-
setuista perintö- ja lahjaveroista
saisi vähentää tietyn osan tulevien
puunmyynnin yhteydessä. Hal-
litusohjelman budjetti, 20 milj.
euroa vuodessa, asettaa rajoit-
teet sille, ketä uusi spv-järjestelmä
koskee ja kuinka suuri huojennus
on kyseessä. Tavoitteena on, että
kannustemalli ja hallituksen esitys
saataisiin valmiiksi tämän kevään
aikana.
Kuluvan kevään aikana val-
mistellaan myös uutta metsäva-
ratietolakia. Hallitusohjelman
tavoite on tehostaa metsävara-
tietojen käyttöä. Syksyllä 2015
maa- ja metsätalousministeriö
sai huomautuksen Euroopan
komissiolta koskien ympäristö-
tiedon parempaa saatavuutta.
Ympäristötiedoksi on katsottu
myös Metsäkeskuksen keräämä
metsävaratieto. MTK:n met-
sävaltuuskunnan hyväksymän
metsänomistajaorganisaation
metsätietostrategian mukaan
kaukokartoitusmenetelmillä ke-
rättävä hilatieto voi olla julkis-
ta. MTK:n näkemyksen mukaan
kuitenkin aina, kun kyseessä on
henkilötietoihin rinnastettava tila-
kohtainen tai kuvioittainen tieto,
tiedon saanti ja käyttö edellyttää
metsänomistajan suostumusta
MTK-tiedote
Metsätilojen spv ja
uusi metsätietolaki valmisteilla
MTK:n mukaan korkeimman
oikeuden päätös oli odotettu.
Vahingonkorvauksiin liittyvä
kanne on pitänyt panna vireille
viiden vuoden kuluessa kilpailu-
viraston 21.12.2006 tekemästä
seuraamusmaksuesityksestä ja
sitä koskevasta tiedotteesta. Kor-
kein oikeus ei kuitenkaan otta-
nut kantaa kartellin aiheuttamiin
vahinkoihin, vaan niiden osalta
käsittely jatkuu käräjäoikeudes-
sa. KKO:n mukaan niistä puu-
kaupoista, joissa kauppahinnasta
tai sen määräytymisperusteesta
on sovittu aikaisemmin kuin
1.10.1998 tai korvausperuste on
perustunut muuhun kuin kilpai-
lunrajoituslakiin, vaatimus on
vanhentunut.
MTK on tuominnut kilpailun-
rajoituslain ja EU:n kilpailusään-
nösten vastaisen toiminnan raa-
kapuukaupassa ja on katsonut
sen erittäin vakavaksi kilpailu-
rikkomukseksi. MTK edellyttää,
että raakapuun hinta muodostuu
kilpailluilla markkinoilla. Jokai-
sella metsänomistajalla on ollut
oikeus ja mahdollisuus harki-
ta korvauskanteen nostamista
asiassa. MTK ja koko metsän-
omistajaorganisaatio on tarjon-
nut metsänomistajajäsenille sekä
juridista että vahingonkorvaus-
ten määrän arviointiin liittyvää
neuvontaa ja palveluita.
Vastuulliseen edunvalvontaan
liittyy myös riskeistä kertomi-
nen, ja puukauppakartellissa se
tarkoittaa kuluriskiä vastapuolen
oikeudenkäyntikuluista. Lisäksi
oikeudenkäynnistä näyttää eri
vaiheineen muodostuvan odote-
tusti erittäin pitkä. Korkeimman
oikeuden päätöksen mukaan
käräjäoikeuden on arvioitava
vanhentumiskysymystä metsän-
omistajan jokaisen puukauppa-
sopimuksen osalta erikseen.
Lisätietoja:
Metsäjohtaja
Juha Hakkarainen
p. 0400 870 867
Lakimies
Tommi Siivonen
p. 040 525 3133
Tutkimuspäällikkö
Erno Järvinen
p. 040 351 7978
s-posti:
etunimi.sukunimi@mtk.fiPuukauppakartellin oikeudenkäynti
jatkuu vahingonmäärän arvioinnilla
Puukauppakartellissa saa-
tiin helmikuun lopulla lo-
pullinen ratkaisu vahin-
gonkorvausvaatimusten
vanhentumisesta. Reilun
neljän vuoden oikeuskäsit-
telyn jälkeen korkein oike-
us totesi, että vahingonkor-
vausvaatimukset eivät ole
vanhentuneet 1.10.1998
tai sen jälkeen tehdyissä
puukaupoissa, kun kanne
on jätetty käräjäoikeuteen
20.12.2011 mennessä.
Pohjois-Savon ely-keskus vaa-
tii lisäselvityksiä Finpulpin Kuo-
pion biotuotetehtaan ympäris-
tövaikutuksista. Ely-keskuksen
mielestä jätevesikuormitusta pi-
tää pienentää esitetystä.
Lisäselvityksiä
vaaditaan
myös hankkeen vaikutuksista
kuopiolaisten juomaveteen sekä
vesistön yleisiin käyttömahdol-
lisuuksiin. Myös meluarviointia
on päivitettävä.
Ely-keskuksen näkemyksen
mukaan ympäristövaikutuksia
on arvioitu sinänsä hyvin, mut-
ta hankkeelle ei tulisi myöntää
toteuttamislupaa ilman täyden-
täviä arviointeja. Finnpulpilta
vaadittuja täydennyksiä pidetään
kohtuullisina hankkeen koko-
luokka huomioiden.
Myös MTK esitti kantan-
sa ympäristövaikutusten arvi-
oinnista ja korosti hankkeen
yhteiskunnallisia vaikutuksia.
Metsänomistajajärjestö näkee
biotuotetehtaan toteutuessaan
nostavan puunkäytön lähem-
mäksi metsävarojen täysimää-
räistä hyödyntämistä.
Finnpulp aikoo rakentaa Kuo-
pion Sorsasaloon havuselluteh-
taan, jonka kustannusarvio on
1,4 miljardia euroa. Tehtaan
vuotuinen tuotantokapasiteetti
on 1,2 miljoonaa tonnia sellua.
Puuta tehdas käyttäisi yli 6 mil-
joonaa kuutiota vuodessa.
Jukka Hujala
Finnpulpilta vaaditaan lisää selvityksiä




